Romana

Русский

Cu noi este Dumnezeu!

Informatii Utile


Categorii articole:



Istoria schimbării calendarului bisericesc (VII)

decembrie 28, 2007 Categoria: Articole, Istoria Bisericii, Stil de calendar

Scurtă istorie, în acte ale Bisericii, începînd de la canoanele apostolice şi pînă astăzi.

Capitolele anterioare: aici

” ” ” 

Episcopia Romanului şi Huşilor a publicat, sub binecuvîntarea PS Eftimie, o serie de volume intitulate ,,Cronica Episcopiei Romanului şi Huşilor”. În volumul V, editat în 1993, diaconul I. Ivan a publicat, la pag. 273, un studiu intitulat ,,Calendarul şi relaţiile cu Bisericile Ortodoxe pe această temă”. Următoarele informaţii provin din această sursă:

Mitropolitul Gheorghe Movilă (Moghilă) a condus episcopatul de Rădăuţi, între 1577-1588. Scaunul mitropolitan al Moldovei şi Sucevei a fost ocupat de Gheorghe Movilă de trei ori, şi anume: între anii 1588-1591, 1595-1600 şi 1600-1605. Potrivit datelor publicate de teologul diacon I. Ivan, acest mare mitropolit „“ ce se trăgea din viţa boierească a Movileştilor, care au stat şi pe tronul Moldovei „“ a corespondat cu oficialităţi catolice, mai precis cu papii Gregorie al XIII-lea (1572-1585) şi Sixt al V-lea (1585-1590).

Teologul I. Ivan dezvăluie, în articolul său, ceea ce Gheorghe Şincai a consemnat în lucrarea ,,Hronica Romînilor”, tomul II, apărut la Iaşi, Tipografia romîno-franceză, 1853. Acest excepţional document istoric cuprinde date şi fapte ale vieţii religioase şi naţionale ale romînilor ,,dela anul 1440 pînă la anul 1614, după Naşterea Domnului Hristos”. Cronicarului Gheorghe Şincai nu i-au scăpat corespondenţele mitropolitului Gheorghe Movilă care a avut o poziţie tranşantă faţă de schimbarea calendarului de către Papa Gregorie al XIII-lea. Cronicarul Gh. Şincai notează în a sa ,,Hronică”, la pagina 238:
,,Anul 1584. Grigorie XIII papa de la Roma (nu vreau să scrieu pentru ce) pe vremea aceasta au înnoit calindariul şi vrea ca toţi creştinii să primească înnoirea. Iară Gheorghe Movilă Mitropolitul Moldovei i-au scris, precum arată Okolschi, să dea pace romînilor, să rămînă pe lîngă calindariul cel vechiu, şi l-au ascultat papa în anul de acum”.

Se pare că teologul Episcopiei Romanului şi Huşilor, diaconul I. Ivan a fost foarte impresionat de acest text consemnat în ,,Hronica Romînilor” lui Gheorghe Şincai. El comentează astfel, în studiul său, acest text care pune într-o lumină nouă atitudinea rezistenţei de azi:
,,Ar fi foarte interesant de ştiut de ce Gheorghe Şincai a spus ,,nu vreau să scrieu pentru ce” papa Gregorie a făcut înnoirea calendarului. Totuşi, din prezentarea succintă a lui Gheorghe Şincai se desprind cîteva aspecte: (1) Şincai evită a arăta ,,pentru ce” papa Gregorie al XIII-lea ,,au înnoit calindariul”; (2) Papa făcea presiuni, de vreme ce scrie că ,,papa vrea ca toţi creştinii să primească înnoirea” calendarului; (3) Nu ni s-au dat argumentele cu care Mitropolitul Gheorghe Movilă şi-a pledat cauza ca papa ,,să dea pace romînilor, să rămînă pe lîngă calindariul cel vechiu” „“ adică cel neîndreptat aşa cum îl ţinea la vremea aceea, întreaga Ortodoxie; (4) Papa a luat act şi a dat curs intervenţiei, adică ,,l-au ascultat” pe Mitropolitul Gheorghe Movilă, cum se exprimă Gheorghe Şincai”.

Teologul diacon I. Ivan mai dezvăluie, în subcapitolul ,,Biserica Ortodoxă şi calendarul”, modurile în care ierarhii ortodocşi romîni ,,şi-au prezentat punctele de vedere” faţă de calendarul catolic al Papei Gregorie:
,,La o altă solicitare din partea autorităţilor civile romîne, la începutul secolului nostru şi tot în vremea domniei Regelui Carol I, într-o şedinţă a Senatului, doi ierarhi şi-au spus cuvîntul. Este vorba de Mitropolitul Moldovei Iosif Naniescu (1875-1902) şi de Mitropolitul Primat Iosif Gheorghian (1886-1893, 1896-1909). Şedinţa Senatului în care s-a discutat problema îndreptării calendarului a avut loc la 19 februarie 1900. Mitropolitul Iosif Naniescu s-a pronunţat categoric împotriva schimbării calendarului cu motivarea: calendarul a fost ,,regulat odată pentru totdeauna”. Ierarhul moldovean vedea problema calendaristică nu atît o problemă ştiinţifică ci una de ordine morală şi bisericească (potrivit sursei citate ,,Cronica bisericească”, în revista ,,Biserica Ortodoxă Romînă”, an XXIII, nr. 12/martie, 1900, p.1155)”.

La aceeaşi şedinţă, Mitropolitul Primat Iosif Gheorghian a declarat „“ consemnează teologul diacon I. Ivan „“ că prin schimbarea cerută de Papa Gregorie ,,s-ar produce dezbinarea şi nu am fi nici cu Biserica Occidentală şi nici cu cea Orientală şi am rămîne izolaţi”.

/orthodoxos.net/

Lasa un comentariu

Completeaza casutele de mai jos pentru a adauga un comentariu.

Name (required)

Email (required)

Comentariul