Viaţa simplă a Sfîntului Ioan Botezătorul
ianuarie 20, 2011 Categoria: Articole, Predici, Vietile Sfintilor
S-a născut prin minune, din părinţi bătrîni, Zaharia şi Elisabeta, care era stearpă. Pe cît e cu putinţă ca dintr-o piatră să răsară o floare, tot aşa era cu putinţă ca din cele dinlăuntru ale Elisabetei să se nască prunc. Embrion încă, el a săltat în pîntecele maicii lui, cînd ea a primit-o pe cea asemenea însărcinată, pe Preasfînta Născătoare de Dumnezeu. De atunci era sfinţit. Precum unii sunt Iude, copii ai blestemului, din pîntecele maicii lor, aşa alţii sunt binecuvîntaţi din scutecele lor.
Cînd a crescut, n-a rămas în lume; a ieşit afară, s-a dus în pustie la şcoala marilor bărbaţi. Acolo a trăit o viaţă de mustrare a actualei societăţi consumiste, a cărei lozincă este: „să mîncăm şi să bem, căci mîine vom muri” (Isaia 22, 13, I Cor. 15, 32). O, voi, care trăiţi aiurea, în rătăcire, veniţi şi vă oglindiţi în această oglindă!
Cum trăia Sfîntul Ioan? Hrana lui erau lăcustele (Matei 3, 4), cunoscutele insecte ale din ţarini, pe care pînă astăzi arabii simpli le usucă şi le mănîncă. Băutura sa era apa din Iordan. Haina sa era o îmbrăcăminte din păr de cămilă. Patul lui era nisipul de lîngă rîul. Acoperişul său, stelele cerului. Tovarăşii săi, fiarele pustiului, care stăteau înaintea lui ca nişte mieluşei. Sfinţenia „“ vedeţi? „“ toate le îmblînzeşte. Şi dacă leii şi tigrii îl respectau, o femeie l-a sfîşiat „“ Irodiada. Aşadar, acolo trăia, în universitatea tăcerii, unde se edifică marile personalităţi.
La vîrsta maturităţii a primit poruncă de sus să meargă pe malul Iordanului şi acolo să îşi ridice amvonul. Predica lui termocauteră era o mustrare aspră. Tuna şi fulgera. Îi chema pe toţi la întoarcerea spre Dumnezeu. Şi mii din toate păturile sociale alergau. Era un magnet care-i atrăgea pe toţi. Îi sfătuia la pocăinţă şi-i boteza în Iordan.
În mulţimea de oameni a venit şi cineva mai deosebit. Oare purta coroană, avea spadă, îl aducea o caleaşcă? Nu. Om simplu era. Dar numele lui era „mai presus de orice nume” (Filipeni 2,9). Toate numele se şterg, numele Lui va rămîne: Iisus Hristos! Putea să-şi închipuie Ioan că sub chipul smerit al unui sărac nazarinean se ascunde măreţia Dumnezeirii? Şi totuşi, L-a recunoscut. Îi zice Hristos: – Botează-Mă! „“ Nu se poate; eu sunt un zero înaintea Ta, nu sunt vrednic să Te botez. Hristos însă a insistat şi, în sfîrşit, a fost botezat. Nu pentru că avea păcate „“ este fără de păcat „“ ci pentru a se arăta taina Sfintei Treimi. Şi S-a arătat. Prin aceasta noi ne diferenţiem de celelalte religii, chiar monoteiste: acestea îl au pe Allah sau pe oarecare altul. Noi spunem: Un singur Dumnezeu, Trei Persoane: Tatăl, Fiul şi Sfîntul Duh; Sfîntă Treime, miluieşte lumea Ta!
Cum s-a arătat Taina Sfintei Treimi? În timp ce Hristos era în ape, s-a deschis cerul „“ necredincioşii n-au decît să nu creadă, e dreptul lor; noi credem „“ şi Duhul Sfînt, ca un porumbel, a venit şi s-a aşezat deasupra capului Său. În acelaşi timp S-a auzit un glas „“ mesajul Părintelui Ceresc, nu ca mesajele de Anul Nou, care sunt pline de minciuni. Mesaj ceresc şi veşnic către întreaga umanitate: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru care am binevoit” (Matei 3, 17). Aceleaşi cuvinte s-au auzit din partea Tatălui Ceresc şi atunci cînd Hristos Şi-a încheiat prezenţa pămîntească, completate cu sfatul: „Pe Acesta să-L ascultaţi!” (Marcu 9, 8; Luca 9, 35).
Aşadar, de atunci, iubiţii mei, umanitatea are un călăuzitor. Călăuzitorul ei este Hristos, Care a spus: „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa” (Ioan 14, 6). Cine Îl urmează, se mîntuieşte; cine fuge de El, se pierde. Acesta este desăvîrşitul Călăuzitor, desăvîrşitul Om, Întruparea virtuţii. Ceilalţi, oricare ar fi, sunt fragmente, nu ajung „monade intacte” cu Cel Unul. „Unul Sfînt, Unul Domn, Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl. Amin” (Filipeni 2, 11 şi Dumnezeiasca Liturghie).
„Pe Acesta să-L ascultaţi”, sfătuieşte Tatăl ceresc. Dar, din nefericire, oamenii îşi închid urechile şi nu ascultă glasul lui Hristos. Îşi deschid urechile cui? Diavolului şi uneltelor lui. Nu merg la biserică pentru a asculta glasul Evangheliei; stau noaptea la televizor pentru a asculta glasul lumii demonice. „Cine nu ascultă de Hristos, va asculta de Diavolul”, spune rusul Dostoievski.
***
Atunci cînd Hristos a venit în pustiu, Ioan L-a arătat cu degetul său, precum spune frumoasa „Slav㔦” de la Ceasurile Împărăteşti: „Mîna ta, care s-a atins de preacuratul creştet al Stăpînului, prin al cărei deget L-ai arătat nouă, ridic-o pentru noi către El, o, Botezătorule, ca unul ce ai îndrăzneală mult㔦” (Ceasul al IX-lea la Teofanie). Acest imn a fost ultimul pe care l-a spus Papadiamantis, care a fost şi un mare psalt „“ cînd de acum, bătrîn, în insuliţa lui, sărac şi dispreţuit, a plecat din această viaţă. S-a ridicat din pat şi l-a cîntat. Cu aceste cuvinte a murit. Oamenii de odinioară închideau ochii cu „cîntările lui Dumnezeu”. Acum”¦
Aşadar, Ioan L-a arătat pe Hristos lumii şi a spus: „Iată, Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii”. Iată, zice, „Acesta este Mielul lui Dumnezeu, Care ridică păcatele lumii” (Ioan 1, 29). Ca să înţelegem aceasta, trebuie să ne amintim că evreii, ca să simtă uşurare de păcate, luau un miel, îl duceau la templul lui Solomon şi-l ofereau ca jertfă. În clipa în care preotul îl înjunghia, îşi întindeau mîinile deasupra lui pentru ca păcatele să-i părăsească şi să treacă deasupra mielului. Aceasta era o prefigurare, o umbră a marei jertfe pe care avea să o aducă Hristos. Milioane de miei s-au înjunghiat, dar sîngele animalelor nu are puterea de „a ierta păcatele” (Matei 9, 6). Doar sîngele lui Hristos, a „Mielului lui Dumnezeu”, şterge păcatele. Iată de ce Hristos se numeşte „Miel”; deoarece, precum mielul nu face nici un rău, aşa şi Hristos; precum mielul este dus spre junghiere şi nu se împotriveşte, aşa şi Hristos; şi precum la jertfe „încărcau” păcatele pe cel junghiat, aşa şi Hristos ridică păcatele noastre ale tuturor. Am simţit-o aceasta? Dacă n-am simţit-o, nu suntem creştini. Nu ne mîntuiesc nici lumînările, nici făcliile, nici icoanele şi locurile de închinare, nici metaniile şi ascezele. Toate acestea nu iartă nici măcar un păcat. Păcatele le iartă doar „Mielul lui Dumnezeu”, precum a spus Ioan. Dacă nu vei crede că sîngele lui Hristos, care s-a vărsat pe Golgota, izbăveşte, nu te mîntuieşti.
Închei printr-o pildă. Un pictor vienez a pictat un om pe care l-au prins duşmanii săi şi l-au încărcat cu o greutate. I-au pus-o după gît, atît de strîns, încît nu se putea elibera de ea. Era ca şi Prometeu în Caucaz. Îi ruga pe alţii ca să-l dezlege, dar nimeni nu putea. Atunci, unul i-a spus: Dacă vrei să te eliberezi, urcă pe muntele acela. Acolo vei vedea o cruce cu Cel răstignit. Dacă-L vei ruga cu credinţă, se va întîmpla minunea. Şi, într-adevăr, aşa s-a întîmplat; imediat, sarcina lui a căzut, s-a rostogolit în prăpastie, iar el L-a slăvit pe Hristos.
Fiecare dintre noi, fraţii mei, ridică o greutate mai mare decît Olimpul. Doar prin credinţa în Hristos ne vom izbăvi. Dacă vom crede în El. Nu există altceva în lume. V-o spun eu. De cincizeci de ani predic; dacă n-aş fi crezut, m-aş fi dus să fac orice altceva decît să-mi bat joc de oameni. Cred în Dumnezeu, cred în harul dumnezeiesc, cred în Taine, cred în Sfintele Tradiţii. Poate să fie şi soarele minciună, şi astrele minciună, şi noi minciună; Unul singur nu este minciună „“ Iisus Hristos, pe Care, copii ai elinilor, lăudaţi-L şi preaînălţaţi-L întru toţi vecii. Amin.
” Episcopul Augustin
(Omilia Mitropolitului de Florina, părintele Augustin Kandiotul, în Sfînta Biserică a Sf. Nicolae, Florina, vineri, 7-1-1977)
/razbointrucuvant.ro/
Lasa un comentariu
Completeaza casutele de mai jos pentru a adauga un comentariu.
Trebuie sa fii logat pentru a comenta.