Romana

Русский

Cu noi este Dumnezeu!

Informatii Utile


Categorii articole:



Biserica Ortodoxă din Moldova: Introducerea „Bazelor ortodoxiei” în È™coală – o necesitate

septembrie 14, 2010 Categoria: Stiri

Problema introducerii disciplinei „Bazele ortodoxiei” în şcoală a provocat discuÈ›ii controvesate în societate. Aceasta este o urmare a secularizării intensive, cînd valorile spirituale sunt plasate pe al doilea plan sau sunt date uitării.

Lumea, în mare parte, se axează pe satisfacerea unor necesităţi efemere, de ordin material. Acest lucru ne îngrijorează mult. În situaÈ›ia creată, este firesc să ne punem întrebarea: „Ce ar trebui să facă, Statul, Biserica, întreaga societate, ca tînăra generaÈ›ie să fie interesată în desăvîrşirea personală, în relansarea spirituală, economică È™i politică a ţării şi, nu în ultimul rînd, în stabilirea unor relaţii normale cu sine şi cu cei din jur?”.

Într-o È›ară în care se operează tot mai frecvent cu noţiunea de integrare europeană, ar fi necesar să răspundem È™i la această întrebare: „Ce am putea oferi noi Europei şi ce ar putea să ne ofere ea, pentru a schimba climatul moral-spiritual din societate, pentru a stopa plecarea în masă a populaÈ›iei în afara È›ării?”.

Moldova este o ţară ortodoxă. Dacă noi suntem interesaţi în promovarea valorilor pe care le are la bază Ortodoxia, va trebui să dăm răspuns È™i la întrebări de felul acesta: „Care sunt obiectivele ce urmează a fi realizate ca să rezistăm provocărilor lumii secularizate?”, „Cum trebuie să fie un cetăţean care ar contribui la schimbarea feţei acestei ţări È™i a lumii?”.

Toate întrebările de mai sus pot fi rezumate printr-o singură întrebare: „Care este sensul vieţii umane?”. Îndemnul spre sfinÈ›enie este sensul vieÈ›ii umane: „Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru; fiÈ›i sfinÈ›i, cum Sfînt sunt È™i Eu” (Levitic 11,14), „FiÈ›i, dar, voi desăvîrÈ™iÈ›i, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvîrÈ™it este” (Matei 5, 48).

Clarificarea sensului vieÈ›ii È™i al destinului etern, la care suntem chemaÈ›i, este un deziderat în virtutea faptului că Iisus Hristos s-a întrupat, a pătimit, s-a îngropat, a înviat pentru ca toÈ›i oamenii să poată ajunge în ÎmpărăÈ›ia Slavei celei negrăite. DorinÈ›a de a-L căuta, de a-L cunoaÈ™te È™i de a-L urma pe Dumnezeu trebuie cultivată. Pornind de la acest adevăr, introducerea disciplinei „Bazele ortodoxiei” în şcoală este justificată.

Întru susÈ›inera acestei idei putem aduce È™i următoarele argumente:

1.Secularizarea intensivă are un impact negativ serios asupra mentalităÈ›ii omului contemporan.

2.Nu putem promova nişte valori eterne, dacă nu acceptăm un Adevăr, Adevărul este Hristos, Biserica Ortodoxă, care patronează calea spre mîntuirea noastră, aşa cum au hotărît SfinÈ›ii PărinÈ›i la Sfintele Sinoade.

3.Suntem un popor de sorginte latină, dar cu însemne ortodoxe din naÈ™tere. Denumirea disciplinei „Bazele ortodoxiei” specifică cu exactitate obîrÈ™ia spirituală a neamului nostru.

4.Biserica Ortodoxă tratează omul È™i din perspectivă eshatologică. Ne preocupă starea omului nu doar aici, în această viaÈ›ă, dar È™i locul lui în veÈ™nicie.

5.Biserica Ortodoxă respectă libertatea omului, care este un dat ontologic. Ea nu face prozelitism, nu umblă pe străzi, nu bate în uÈ™ile oamenilor impunîndu-şi valorile.

6.Introducerea disciplinei „Bazele ortodoxiei”, prin referendum, în sistemul de învăÈ›ămînt preuniversitar, va tempera spiritele, va pune capăt discreditării È™i încercării de a manipula Biserica în perioadele electorale.

Pentru a dăinui trebuie să avem nişte repere concrete. Care-i oferta educaÈ›ională a statului în acest sens? Ce vrem de la cetăţeanul de mîine? Să fie creÈ™tin adevărat, să fie responsabil, să fie autocritic, să fie competitiv? Dacă chestiunile acestea sunt concretizate, atunci ele au un loc bine determinat în oferta educaţională a statului.

Biserica este acuzată că solicită studierea obligatorie a disciplinei „Bazele ortodoxiei”. Această acuzaÈ›ie nu corespunde realităÈ›ii. Biserica propune ca disciplina să fie introdusă în planul de învăţămînt, ca ofertă educaÈ›ională a statului. La cererea scrisă a părinţilor, elevii pot să nu studieze această disciplină. OpÈ›iunea este a părinÈ›ilor, dar oferta educaÈ›ională trebuie să rămînă a statului. Statul propune sistemul de valori, subiecÈ›ii educaÈ›ionali È™i părinÈ›ii optează pentru ele.

Hotărîrea Guvernului de a introduce disciplina „Religia” în schema orară nu este dintre cele mai reuÈ™ite. Ne întrebăm: care este statutul disciplinei „Religia” în planul de învăÈ›ămînt-cadru? Este o întrebare la care ar dori să afle răspuns nu doar cei care optează pentru introducerea disciplinei „Bazele ortodoxiei” în È™coală.

Introducerea disciplinei „Religia” în schema orară, printr-o „terapie de È™oc”, seamănă cu spălatul pe mîini. Este regretabil faptul că intenÈ›ia Bisericii este tratată prin prisma electorală.

Problema introducerii disciplinei „Bazele ortodoxiei” în sistemul de învăÈ›ămînt preuniversitar rămîne a fi rezolvată. Biserica Ortodoxă din Moldova îÈ™i rezervă dreptul de a reveni la această problemă.

Marți, 14 septembrie 2010
Serviciul de presă al Mitropoliei ChiÈ™inăului È™i a Întregii Moldove

Lasa un comentariu

Completeaza casutele de mai jos pentru a adauga un comentariu.

Trebuie sa fii logat pentru a comenta.