Cuvînt la Ziua Sfinţilor Patruzeci de Mucenici
martie 22, 2010 Categoria: Articole, Cuvinte duhovnicesti, Ioan Gura de Aur, Predici
„Venind cei dintîi, socoteau că vor lua mai mult, şi au luai şi ei cîte un dinar” (Mt. 20, 10)
Contra lăcomiei de avere
Cine este pricina atîtor rele din lume ?
Iubirea de bani, pofta cea fără de minte a bogăţiei, această boală nelecuită, acest foc ce nu se stinge niciodată, acest despot care asupreşte pe toată lumea. De aceea, eu de multe ori v-am sfătuit să vă feriţi de lăcomia averii, şi nu voi înceta de la aceasta, deşi poate mulţi mă ocărăsc şi zic: nu va mai conteni el oare a se lupta cu limba sa împotriva celor bogaţi şi a da război asupra lor? În adevăr, însă, nu eu tăbărăsc asupra bogaţilor, nu eu sunt vrăjmaşul lor, ci, din contra, eu fac şi vorbesc toate numai spre binele lor; pe cînd ei înşişi ascut sabia asupra-le, fiindu-şi sieşi vrăjmaşi.
Bogăţia este un rob necredincios, care fuge de la domnul său. Totuşi ar fi bine dacă ea numai ar fugi de la stăpînul său, dacă nu l-ar duce şi pe dînsul la pieire! În faptă însă, ea nu numai că fuge de la stăpînul său, ci adeseori şi pe dînsul îl aruncă în nenorocire, făcîndu-se vînzătorul lui şi vătămîndu-i mai mult tocmai pe acel stăpîn care mai tare a iubit-o.
Aşa bogăţia este un rob necredincios, un ucigaş, un vrăjmaş neîmpăcat, o fiară sălbatică, o beznă înfricoşată, prăpăstioasă, o stîncă ascuţită acoperită de valuri, o mare plină de furtuni, un stăpîn aspru şi despotic, mai năsilnic decît un barbar, un duşman, un protivnic neîmpăcat, care niciodată nu curmă ura sa.
Cu totul altminteri este sărăcia. Ea este un loc sigur de scăpare, un liman liniştit, o siguranţă nedezminţită, o bucurie fără primejdie, o plăcere curată, o viaţă fără nelinişte, muma înţelepciunii, frîu contra semeţiei, mijloc de mîntuire de pedeapsă şi rădăcină a smereniei. Dar spune-mi, pentru ce tocmai de dînsa fugiţi voi aşa de tare şi pentru ce o socotiţi voi inferioară bogăţiei, acestui duşman, acestui ucigaş de oameni, acestei fiare răpitoare ? Căci aşa trebuie cineva să numească lăcomia de avere şi pofta cea fără de minte după comori ! Dar pentru ce oare voieşti a-ţi face casnic al tău pe un vrăjmaş neîmpăcat? Pentru ce întărîţi o fiară, pe care ar trebui să o domoleşti ?
Dar vei întreba poate, în ce chip ea s-ar putea îmblînzi? Eu pot să vă spun aceasta, dacă veţi lua seamă la cuvintele mele. Cum se poate ea îmblînzi ? Înainte de toate trebuie să ştim cît este ea de sălbatică. Dar cît de sălbatică este ea ? După chipul leilor, al pardoşilor şi al urşilor. Dacă ei se închid într-un loc întunecat şi deosebit, ei se fac mai cumpliţi şi mai furioşi. Tocmai aşa se întîmplă şi cu bogăţia. Dacă se închide, atunci ea face zgomot şi se înfurie mai rău decît leul. Iară dacă o scoţi din închisoarea cea întunecoasă şi o împărţi la săraci, atunci această fiară sălbatică se face blîndă ca o oaie, vînzătorul se face acum apărătorul şi mijlocitorul tău, stînca cea primejdioasă se preface într-un liman sigur şi furtuna într-o drăgălaşă linişte.
Ceva asemenea poţi să vezi la corăbii. Dacă ele sunt prea încărcate cu mărfuri, se scufundă, iară dacă povara lor este măsurată, atunci ele aleargă cu uşurinţă peste valuri.
Aşa ni se întîmplă şi nouă. De ai grămădit prea multă bogăţie, se cere numai o mică furtună, sau o neizbutire neaşteptată, şi corabia ta se prăpădeşte împreună cu oamenii săi (adică împreună cu sufletul tău).
Iară dacă tu strîngi numai atîta avere pe cît îţi este de trebuinţă, poate să vie şi o furtună puternică, tu vei trece valurile cu uşurinţă. Aşadar, nu dori mai mult decît ai trebuinţă, ca să nu pierzi totul, aduna mai mult decît este neapărat, ca să nu ţi se ia şi cele neapărate, si să nu păşeşti peste marginile cele cuvenite, ca să nu te lipseşti de toate.
Descotoroseşte-te mai ales de prisosinţă, pentru ca, cel puţin, să ai de ajuns cele de nevoie. Nu vezi tu că şi vierii taie viţa, pentru ca puterea ei să nu iasă prin frunze şi prin curpeni, ci să rămînă în rădăcină, aducînd cu atîta mai bune roduri. Fă şi tu asemenea. Taie frunzele şi curpenii ce sunt de prisos şi întoarce toată puterea la aducerea de roade. Dacă tu nu faci aceasta cîtă vreme eşti norocit, negreşit ai să te aştepţi ca nenorocirea să vie asupra ta. Deşi este încă linişte, totuşi tu trebuie să te temi de furtună.
Măcar că eşti sănătos, trebuie să gîndeşti la boală, măcar că eşti bogat şi întărit, totuşi trebuie să gîndeşti la sărăcie.
Sfînta Scriptura zice lămurit: „Adu-ţi aminte de foamete în vremea saturării, şi de sărăcie şi lipsă în zilele avuţiei” (Sir. 18, 25).
Dacă tu vei cugeta aşa, atunci te vei folosi de bogăţie cu cumpătare şi înfrînare, şi vei suporta sărăcia cu mare statornicie. Cînd vine o nenorocire neaşteptată, ne aruncă în confuzie, iară cînd vine una aşteptată mai dinainte, nu ne poate zgudui şi mîhni în aşa mare grad. De aceea, totdeauna cînd vei aştepta sărăcia şi nenorocirea, vei avea două foloase deodată: nu te vei sumeţi în norocire şi în nenorocire nu te vei tulbura, nici nu te vei arunca la pămînt.
O nenorocire aşteptată este ca şi cînd ai fi încercat-o. Eu socotesc aşa: de eşti bogat, aşteaptă în toate zilele să fii sărac. Pentru ce ? O astfel de aşteptare poate să-ţi aducă cele mai mari foloase. Adică cel ce aşteaptă sărăcia, nu se va îngîmfa întru bogăţie, nu va fi molatic, nici dezmierdat, nici nu va pofti avere străină. Căci aşteptarea unită cu frica îi slujeşte în loc ele pedagog, îl face dibaci şi cuminte, înfrînează simţirea lui, nu lasă să-i crească plantele cele rele ale lăcomiei de avere, ci le taie cu frica de nenorocire, ca şi cu o secure.
Acesta este un folos neobişnuit de mare pe care îl cîştigi prin aşteptarea sărăciei. Nu mai mic este încă şi al doilea folos, ce urmează din acesta, adică, cînd cu adevărat se iveşte sărăcia, tu nu deznădăjduieşti. Aşadar noi totdeauna să ne temem de a ajunge la sărăcie, pentru ca să nu simţim amărăciunea sărăciei.
Adesea tocmai de aceea vine sărăcia asupra noastră, căci noi n-am aşteptat-o; căci chiar aşteptarea nenorocirii ar fi îndreptat pe om, şi nenorocirea însăşi n-ar fi venit asupra lui.
Dovadă de aceasta dau locuitorii Ninivei, fiindcă ei aşteptau nenorocirea cea grozavă pe care le-o prevestise profetul Iona, şi tocmai prin această aşteptare a piericiunii ce-i ameninţa, au îmblînzit mînia lui Dumnezeu.
Dimpotrivă, iudeii, care n-au crezut profetului care a predicat pieirea Ierusalimului, au încercat într-adevăr această înfricoşată nenorocire. Solomon zice aşa: „înţeleptul, temîndu-se, se fereşte de rău; iară cel fără de minte, nădăjduindu-se în sine, se amestecă cu fărădelegea” (Pild. 14, 16).
Cel ce avînd bogăţie gîndeşte la sărăcie, acela nu va sărăci lesne.
Cînd însă frica de sărăcie nu te cuminţeşte, atunci trebuie să vină asupră-ţi sărăcia însăşi, pentru ca să te aducă la dreapta socotinţă.
Aşadar, de eşti bogat, aşteaptă sărăcia; de te afli într-o norocire şi prisosinţă, teme-te de foamea cea viitoare; de eşti cinstit, gîndeşte că poate şi necinstea să vină asupra ta; de eşti sănătos, să ai totdeauna boala înaintea ochilor.
Cumpăneşte de-a pururea firea lucrurilor omeneşti, care sunt schimbătoare şi trecătoare ca undele unui pîrîu ce curge repede sunt iuţi ca fumul ce se pierde în aer, sunt nimicuri ca umbra ce piere degrabă. Dacă tu totdeauna vei fi plin de astfel de gîndiri înţelepte, nici norocirea nu te va îngîmfa, nici nenorocirea nu te va putea dărîma.
Dacă tu nu te vei lipi de bunurile cele de faţă, atunci nici pierderea lor nu-ţi va pricinui durere nemăsurată. Dacă vei obişnui duhul tău cu aşteptarea nenorocirii, tocmai prin aceasta vei scăpa de multe nenorociri, iară care te va ajunge, nu te va zgudui prea tare?
Ca dovadă a celor zise de mine, am să vă povestesc o istorie din Vechiul Testament.
Fericitul Iov era un bărbat vrednic de mirare, mare şi vestit pretutindeni, un luptător pentru cucernicie, un biruitor a toată lumea. El a suportat tot felul de lupte şi a ridicat mii de monumente ale biruinţei sale asupra Satanei. Si acest bărbat a fost bogat şi sărac, însemnat şi nesocotit, binecuvîntat cu mulţi copii şi iarăşi lipsit de dînşii. El a locuit în palaturi împărăteşti, dar a şezut şi pe gunoi; a fost îmbrăcat cu haine strălucite, dar a fost şi acoperit peste tot cu lepră; a fost odinioară slujit de mulţi robi şi roabe, iar mai tîrziu atacat de multe batjocuri, cînd casnicii si prietenii îi făceau multe imputări, iar femeia sa îl defăima.
La început îi curgeau toate bunătăţile cu prisosinţă, bogăţie mare, putere şi consideraţie, cinste, pace şi siguranţă, numeroase slugi, sănătate şi bucurie pentru copiii cei mulţi şi bine formaţi. Norocirea lui nu era tulburată de nimic. Bogăţia sa părea sigură, starea lui cea bună „“ trainică, şi drept, căci Dumnezeu din toate părţile îl păzea şi îl apăra. Dar mai pe urmă el a pierdut toate norocirile acestea. Mii de furtuni s-au înfuriat împotriva casei lui, lovire peste lovire şi cu o putere grozavă.
Toată avuţia i s-a răpit. Robii şi fiii lui au murit năprasnic, pierzîndu-şi viaţa în timpul prînzului, nu prin sabie, ci prin Satana, care a răsturnat casa peste dînşii. Curînd s-a înarmat contra dreptului femeia sa, casnicii şi prietenii lui l-au defăimat şi ocărît; el a trebuit să părăsească casa şi să locuiască pe gunoi, plin peste tot de bube şi de răni, acoperit de sînge şi de puroi, acest bărbat tare ca oţelul şi ca fierul.
O durere venea peste alta, ispitirile erau nesuferite, noaptea mai grea decît ziua, iar ziua încă mai grozavă decît noaptea. El spunea aşa: „De mă culc, zic: cînd va fi ziuă ? Şi dacă mă scol, iarăşi: cînd va fi seară ? Si sunt plin de dureri de seara pînă dimineaţa” (Iov 7, 4). Pretutindeni nu erau decît bezne, nimeni care să-l mîngîie; din contră „“ mii de defăimători.
Dar şi în aceste furtuni, şi în mijlocul acestor grozave valuri, Iov a stat tare şi nemişcat, şi pricina era, cum am zis, aceea că el, pe cînd a fost bogat a gîndit la sărăcie, pe cînd era sănătos aştepta boala, iar pe cînd era tată a mulţi copii se credea a fi fără copii. De aceasta el se temea întotdeauna si această grijă niciodată nu a ieşit din inima sa, căci el cunoştea firea lucrurilor omeneşti şi gîndea la nestatornicia lor. De aceea zicea el: „Frica de care m-am temut, mi-a venit mie, şi de ce m-am speriat, aceea m-a întîmpinat” (Iov 3, 25).
Aşadar, el de-a pururea aştepta nenorocirea, si de aceea nu s-a tulburat, cînd ea a izbucnit. Pentru că el mai dinainte cumpănise în duhul său astfel de întîmplări rele şi de aceea cînd ele au năvălit în faptă, el le-a suportat cu nobleţe şi cu statornicie, iar fiindcă aceste lupte el mai dinainte le-a socotit şi le-a aşteptat, de aceea ele, cînd au sosit în faptă, n-au mai putut să-l zdruncine. Iară cum că, pe cîtă vreme a posedat el norocirea, inima lui n-a fost stăpînită de ea, poţi să te încredinţezi de la el însuşi, cînd zice: „Pus-am eu puterea mea în aur? Sau nădăjduit-am eu în pietrele cele scumpe ? (Iov 31, 24-25). Ce zici tu, omule ? Nu te-ai bucurat de bogăţia care îţi curgea din toate părţile ? Negreşit nu, răspunde el. Şi pentru ce ? Pentru că cunoşteam deşertăciunea şi nestatornicia ei, ştiam că stăpînirea ei nu este trainică. De aceea el nu se bucura de bunurile pămînteşti peste cuviinţă, iar la pierderea lor n-a fost cu totul zdrobit, căci el cunoştea firea si însuşirea lor.
Auzind acestea, iubiţilor, să nu ne lăsăm înfrînţi de sărăcie, dar nici de bogăţie să nu ne mîndrim şi să nu ne arătăm! Mai vîrtos să rămînem neschimbaţi la schimbarea norocului şi să secerăm roadă înţelepciunii celei creştineşti, pentru ca chiar aici, pe pămînt să fim într-adevăr norociţi şi să ne împărtăşim de bunurile cele viitoare, prin harul şi iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos! Amin.
Sfîntul Ioan Gură de Aur
/ioanguradeaur.ro/
Lasa un comentariu
Completeaza casutele de mai jos pentru a adauga un comentariu.
Trebuie sa fii logat pentru a comenta.